Najlepsza opieka nad osobami starszymi w Twoim mieście! - Przystępne ceny i duży zakres usług...

Światła spowalniające, czy ułatwią przechodzenie seniorom na pasach?

gallery cover

Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy przekraczaniu ulicy jako pieszy jesteśmy informowani od najmłodszych lat. Funkcję socjalizującą w tym zakresie pełnią takie instytujce jak rodzina czy też szkoła. Mimo wszystko na ruchliwych miejskich skrzyżowniach nadal istnieje bardzo duże zagrożenie. Czas pochylić się również i nad tym tematem, gdyż niebezpieczeństwo z nim związane dotyka przede wszystkim osób starszych.

Zbyt krótkie światła nie pozwalające swobodnie przejść na drugą stronę ulicy. Nieostrożni kierowcy. Pieszy lekceważący swoje własne bezpieczeństwo. Znamy to z doświadczenia, opowiadań i debat publicznych. Jak łatwo wykazać na liczbach zagrożenie z takich zachowań dotyka przede wszystkim osoby starsze jako pieszych.

Statystycznie - seniorzy są największą grupą poszkodowaną w wypadkach ulicznych

Od lat na sytuacje zwracają uwagę zarówno policja jak również pozostałe instytucje pożytku publicznego. Dane są bowiem alarmujące i płynie z nich dramatyczny wniosek: wśród ofiar wypadków drogowych są najczęściej osoby powyżej 60 roku życia. Sam rok 2015 dostarczył powodów do głębokiego pesymizmu. Otóż osoby starsze uczestniczyli w 20% zdarzeń na jezdniach, przy czym stanowiły aż 38% ofiar śmiertelnych. Sytuacja wymusiła między innymi profilaktyczne działania edukacyjne ze strony policji (między innymi takie funkcje spełniła akcja "Dojrzały Pieszy") mających na celu nie tylko uwrażliwić seniorów na problem prawidłowego zachowania na jezdni, ale przede wszystkim ograniczyć liczbę zdarzeń drogowych z udziałem osób powyżej 60 roku życia. Pojawiły się również głosy o konieczności nowej organizacji przestrzeni miejskiej dostosowanej do wymogów osób starszych z natury mniej mobilnych i gorzej radzących sobie na jezdni jako pieszy.

Jakie okoliczności zagrażają bezpieczeństwu osób starszych jako pieszych?

  • ograniczona widoczność w okresie jesienno-zimowym, która jest groźna zarówno dla kierowców jak i pieszych - niebezpieczeństwo wzrasta w przypadku ograniczonej widoczności wywołanej opadami deszczu, śniegu czy też szybciej zapadającym zmrokiem;
  • problemy zdrowotne nasilające się z upływem lat - gorzej funkcjonujące zmysły wzroku i słuchu seniorów;
  • bagatelizowanie bezpieczeństwa przez same osoby starsze, na co składa się między innymi: przekraczanie ulicy w miejscach niedozwolonych, niejednokrotnie na czerwonym świetle, brak dostatecznego zainteresowania ruchem kołowym i pieszym.

Czujniki ruchu - rewolucja na przejściach dla pieszych, ale czy z korzyścią dla osób starszych?

Obok działań edukacyjno - informacyjnych prowadzonych zarówno na Uniwersytetach Trzeciego Wieku i Domach Opieki Społecznej w przestrzeni publicznej pojawia się coraz częściej postulat reorganizacji miejskiej przestrzeni. Polskie miasta w tym zakresie miałyby korzystać z szerokiego pakietu doświadczeń i organizacji miast zachodnioeuropejskich. Jedną z najczęściej wysuwanych koncepcji jest całkowita rezygnacja z instalowania tzw. żółtych przycisków, które z założenia miały na celu ułatwić życie pieszym. Jak wskazuje jednak szereg organizacji społecznych zainstalowane na (między innymi) 400 stołecznych skrzyżowaniach instalacje nie ułatwiają pokonanie jezdni przez pieszych, a wręcz dyskryminuje ich. Wciśnięcie żółtego przycisku wcale bowiem nie przyśpiesza zapalenia się zielonego światła, lecz zaledwie warunkuje je. Ze strony zaangażowanych stron pojawia się postulat nie tylko powrotu do tradycyjnej sygnalizacji świetlnej, ale również światła spowalniające z funkcją all-green. Ostatnie rozwiązanie z zasady ma być ukierunkowane na premiowanie bezpieczeństwa pieszych w tym osób starszych o ograniczonej mobilności. W Polsce prekursorem zastosowania takiej sygnalizacji ma być miasto Wrocław. Ich założeniem ma być pierwszeństwo dla pieszych na skrzyżowaniu, gdyż to dla nich ma być stale zielone światło, a zmieni je dopiero fotokomórka namierzająca nadjeżdżający samochód. W przypadku, gdy pojazd będzie jechać nieprzepisowo z nadmierną prędkością czujnik rejestrujący wymusi na nim redukcję prędkości, gdyż samochód nie otrzyma zielonego światła i zmuszony będzie stanąć na czerwonym.

Czekamy na pierwsze podsumowania innowacyjnego na polskie warunki projektu. Oby znacząco ograniczyły śmiertelność wśród osób starszych jako użytkowników ruchu drogowego. Ceną jest bowiem życie naszych najbliższych.

Kilka porad w sporządzeni...

Wrodzona empatia przy poczuciu niedostatku osoby z bliskiego otoczenia często skłania seniorów docpodzielenia się środkami finansowymi z osobami potrzebującymi. Problemem w tym przypadku ...

Więcej

Seniorze oszczędzaj, ale ...

Wzrost cen na podstawowe artykuły spożywcze. Konieczność kosztowej farmakoterapii w związku ze złym stanem zdrowia. Niezbyt wysokie emerytury. Te czynniki najczęściej skłaniają seniora do szukan...

Więcej

Seniorze, w wolnym czasie...

Na łamach naszego serwisu często zastanawiamy się jak zmobilizować osoby starsze do aktywności fizycznej zapewniejącej między innymi powolniejsze starzenie się organizmu. Doświadczenie nakazuje ...

Więcej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij